grå torsdag

Häromdagen kom vi in på en dialekt diskussion. Tänkte på det nu när jag skrev torsdag eftersom jag glömde r:et först. Mamma säger att jag uttalar stället där jag är uppväxtpå ett annat sätt än hon gör, hon är ju ditflyttad och jag born-and-raised. På jobbet diskuterade vi göteborgska mot skånska. Oftast pratar jag inte så stark göteborgska men jag har väl några uttryck. Jag sade "e la" istället för "är väl". Men det visade sig att andra (icke göteborgare) inte verkade första vad e la betyder, det är inget ord, det är bara slang. Änna är däremot ett ord som slängs in lite här och där utan betydelse...

Grått idag, mådde inte bra när jag vaknade så jag stannade hemma från jobbet. Efter lite mer sömn och en huvudvärkstablett känner jag mig mer som mig själv. Fast jag är inte helt på topp kan jag säga. 

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits