ska det synas?

Igår eller i förrgår (minns inte riktigt..) såg jag en brittisk variant av programmet på trean om folk som spenderar över sin ekonomiska situation. Det handlade om ett ungt par där tjejen hade två cabrioleter, flera designerväskor, skor och andra dyra plagg. De köpte dyr mat som de aldrig tillagade och åt nästan alltid ute. Mycket pengar som bara försvann alltså...
Tjejen ombads sälja en hel del av sina designerprylar för att betala av den skuld de hade. Hon vägrade sälja väskorna eftersom de var en "investering", ekonomikvinnans kommentar var: Jaha, som aktier ungefär? med sarkastisk röst... Tjejen köpte designerväskor där det skulle synas att det var designer och att alla skulle veta att de var dyra. Men så gjorde de ett test med anonyma designer väskor och vanliga väskor. Folk på stan trodde att de dyra väskorna kostade struntsummor och att de billiga var dyra designersaker. Detta lilla test fick tjejen att ändra uppfattning och väckte samtidigt lite funderingar hos mig. Varför är det så viktigt att andra ska se på väskan hur dyr den är?
Jag har inga designersaker, det finns helt enkelt inte i min budget. Jag vill ha mycket att välja på framför ett fåtal dyra saker. Sedan är jag sådan att jag inte gillar när det syns var sakerna är ifrån och det spelar ingen roll om det är H&M, Peak eller Marc'O Polo. Det är ett intressant ämne det där tycker jag. Antagligen hade jag också velat ha en Bayswater om jag tyckte det var värt att spara länge för att köpa en, visst är många designerväskor snygga, det säger jag inget om, verkligen inte! Men att köpa dem bara för att det ska synas att de är dyra... Det förstår jag faktiskt inte. Hoppas den där tjejen fick hjälp med sitt sätt att se det ekonomiska på och kanske insåg att en designerväska inte är värt att bli skuldsatt för. Många designerväskor är ju snygga för dess design, dess form och kvalitet, det är så jag väljer väskor jag gillar, inte att de ska se dyra ut...

Kommentarer:
Postat av: Lisa

Intressant, bra skrivet! :) Håller med, visst vore det skoj med lite designerprylar, men måste alla se det? Man ska ju köpa till sig själv, inte för att andra ska märka!

Postat av: Maria

Mkt bra skrivet! Det får en att tänka till faktiskt!

2007-01-28 @ 17:44:42
URL: http://mariamelle.blogspot.com
Postat av: emma

jag ska köpa en LV väska på onsdag men jag köper den för min egen skull att jag tycker den är grymt fin. sen inte för att de andra ska se att det är en dyr väska. Men jag gillar LV märket och jag får spara har både billiga och dyra väskor, tycker om att variera mig:)

jätte bra skrivit emma:)

2007-01-28 @ 17:50:43
URL: http://emma86.blogg.se
Postat av: Simply me

Intressant amne! Forstar inte riktigt grejen med att bara kopa nat for att det ar dyrt...Sjalv sparar jag till en Zac Posen vaska men enbart for att det ar den snyggaste vaskan jag sett :)

2007-01-28 @ 18:10:45
URL: http://la-sweden-blogspot.com
Postat av: sofia

håller med, bra skrivet ! :)

2007-01-28 @ 18:16:24
URL: http://mayflower.webblogg.se
Postat av: emma

mycket bra skrivet. Håller med totallt. Visst det skulle vara kul att äga en designerväska. Men jag skulle aldrig i mitt skuldsätta mig för en sån.

2007-01-28 @ 23:22:50
URL: http://ramde.webblogg.se
Postat av: Camilla

Bra skrivet!

2007-01-29 @ 01:47:30
URL: http://www.stilic.blogg.se
Postat av: Victoronia

Många saker är överskattade faktiskt. Att ha en riktigt dyr designerväska t ex är inte alls ett av mina behov och tur är väl det, annars hade jag väl varit skuldsatt upp över öronen idag. Det är roligare att gå omkring med saker (som kan vara oförskämt billigt)ingen annan har tycker jag . Sådant som inte går att kopiera helt.

2007-01-29 @ 21:51:59
URL: http://victoronia.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits