med måtta

I onsdags läste jag Carina Burmans artikel, som Ebba länkade till i sinn blogg eftersom den till stor del handlade om henne. Den som läst här förut vet att jag gillar Ebba även om jag tycker man ska ta det hon skriver med måtta. Jag tror inte på att kopiera rakt av vad någon säger utan att använda det man läser och hör och bilda sin egen uppfattning. Självklart tycker många, men inte alla.
Anyhow, idag läste jag Ebbas svar på Carinas krönika. Jag tycker Ebba svarade riktigt bra.
Det här stycket tycker jag är väldigt träffande, bland en hel del annat i artikeln..

"Egentligen är det lite komiskt. Sverige rasar och förfasar sig över dagens dåliga förebilder. "Big brother"-Jessica. Silvstedt. Utvik. Sex i tv. Samtidigt får jag kritik för att jag inte förespråkar bara magar, supersizade silikonbröst och nakenchocker. För att jag guidar och tipsar om stil, shopping och popkultur-trender. För att jag tar tjejers intressen på allvar. Men hey, alla som vill uppmuntra Sveriges unga tjejer att supa sig redlösa, fyllehångla i baren och operera brösten - gör det. Så fortsätter jag göra mitt bästa för att vara en sund, smart och ickerökande förebild. En förebild som visar att du inte måste vara trashig, vulgär och smaklös för att synas, höras och få vara med och påverka. Höga ambitioner, hårt jobb, kreativa idéer, självförtroende och envishet är betydligt bättre vapen för unga kvinnor som vill uppåt och framåt."
Från Expressen.se, debattartikel Ebba von Sydow

Nu ska jag sova, är så trött, men det börjar bli ett vant tillstånd...
Baci!

Kommentarer:
Postat av: Simply me

Behover klanningsrad ang. Chloe. Kolla garna min blogg om du vill hjalpa till :)

Postat av: Angelica

Jag tyckte det var riktigt bra skrivet. Man ska ta det hon säger ibland med måtta, men detta var riktigt bra sagt.

2006-05-27 @ 10:00:30
URL: http://www.blondieangel.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag tycker själv inte alls om Ebba. Hon går runt som värsta donnan i sina märkeskläder och säger hur vi ska klä oss och lägger "visa ord" men som istället ska uppfattas som moderegler. Man sätter sina egna moderegler. Tycker hon uppmuntrar egen stil alldeles för lite.
Jag köpte ett nummer av Vecko Revyn. Och usch. I insändaren låg det två inlägg kritik om det här med att hon för det mesta tipsar om svindyra märkeskläder och beter sig som om alla har råd. Dom snäste hon av i kommentaren i stilen "Idag har jag H&M topp till tå". Och när det kom god kritik så var det långa insnörda kommentarer och trehundra varianter av tack. Nej, usch.

2006-05-27 @ 15:58:42
Postat av: Emmaria

Simply Me: ska jag genast göra!

Angelica: Man ska det som alla säger med måtta, tyvärr tror jag många glömmer det ibland. Det mesta i hennes artikel var riktigt bra tyckte jag. Hon kan skriva.

Hanna: Visst är det härligt att inte alla tycker likadant. Jag tycker helt tvärtom vad du tycker. Att hon tar med negativ kritik i tidningen är riktigt strong. Hon censurerar inte det kritiska mot vad hon skriver utan delar med sig av olika åsikter. Varför kan då inte de som läser hennes grejer göra på samma sätt? Jag tycker inte man ska svälja allt med hull och hår. Jag köper nästan aldrig dyra märken, men jag inspireras av idéer, kombinationerna och annat. Ibland tycker jag hon blir överdriven när det är märken hit och märken dit, men det är inte alltid det är så himla snyggt bara för att det är "rätt" märke heller...

2006-05-27 @ 18:53:18
URL: http://emmaria.blogg.se
Postat av: Hanna

Vadå? Om man tar med dålig kritik i tidningen då har man ansvar att svara på det! Annars lägger man ju upp det helt fel! Tack å lov vet jag Sofi Fahrman.

2006-05-29 @ 21:51:27
Postat av: Josefine

Kan bara säga att jag håller med Hanna om det hon skriver om Ebba! Hela tidningen Veckorevyn handlar om Ebba, Ebba, Ebba, Ebba och åter Ebba. På nästan varje sida lyckas hon pricka in en bild på sig själv. Hur självupptagen får man bli? Inte underligt det går utför med Veckorevyn och läsarna sviker! Sofi Fahrman - DÄR har vi en tjej med båda fötterna på jorden.

2006-12-14 @ 23:06:59
Postat av: Emmaria

Jag står fast i det jag skrivit till Hanna, jag gillar Ebba stenhårt. Hon kämpar och kämpar, jag tycker hon är en inspiration. Hon blev chefredaktör innan hon fyllt 25 år vilket är imponerande. Jag respekterar det du tycker, men hålle rinte med. Sofi är en helt annan person, som vilken annan modejournalist som helst, men Ebba är ett paket så att säga. Man får mer än moderåd från henne vilket jag gillar.

2006-12-14 @ 23:12:46
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits