felaktig info

Jag har tänkt på en sak som jag blir irriterad på. Det är när tidningar ska skriva artiklar men inte kollar upp informationen ordentligt och skriver fel, saker som allmänheten redan vet eftersom det varit så stort uppslag på det. I måndags tex läste jag GT och bilagan Hallå. I hallå stod det om Jennifer Lopez och att hennes första make, vad han nu heter, skrivit en bok om deras äktenskap som han ska ge ut om han inte får 40 miljoner. Anyhow, då stod det kort om hennes tidigare kärleksaffärer. Och de var i helt fel ordning. Det finns så många alternativ att jag inte kan ta alla exempel. Eller när man läser om någon av Olsen-tvillingarna och de har bild på den de inte skriver om.Sedan ett drygt år tillbaka är det ganska tydligt vem av dem som är vem.
Sådär, nu var det ute ur systemet :)

Kommentarer:
Postat av: Saga

Ja det är störande när man väl inser att tidningarna skriver olika och fel saker. Ush tänk alla gånger tidningarna matar oss med felaktiga uppgifter utan att vi märker det och sedan tror på det, fy vad hemskt.

Fast jag tycker att det är värre när det sker i svenska nyhetsmedier än om kändisar. För trots allt så finns det lite "mystik" kring kändisarna.

Postat av: Emmaria

Jo självklart är dt värst när det gäller saker av nyhetsvärde, dvs inte kändisar. Det gäller att inte svälja allt som tidningarna skriver. Lätt att säga, men man tar in mer än man tror/vill.
Min pappa har en del kontakt med en del tidningar och jag har på det viset förstått att tidningarna styr verkligen vad som står i dem. De tar inte alltid upp alla sidor av en story, eller ger möjlighet för diskussion om det inte passar. Tidningar är tricky, skönt att man inte är kändis och behöver hantera dem dagarna i ända!

2006-05-03 @ 10:17:11
URL: http://emmaria.blogg.se
Postat av: eremo

jag vet fortfarande inte vem som är vem av olsen tvillingarna. vad ska jag bli för journalist då?

2006-05-03 @ 11:48:26
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Emmaria

vad jag menar är att i en tidning borde man göra ordentlig research så att inte saker blir fel. det ger mer trovärdighet...

2006-05-03 @ 13:08:18
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits