skärpning

I måndags läste och reagerade jag på en artikel i Expressen som handlade om kläder i mindre storlekar. Det ansågs vara skandal att kläder gjordes i så små storlekar eftersom kvinnor hetsades till att banta ner sig för att komma i de små kläderna. Jag som är liten i kroppen blev upprörd eftersom de väljer att bara se det ur den synvinkeln och inte tänka på oss som är små och också önskar hitta kläder.

Idag kan man läsa om något som gör att jag undrar vad det finns för dubbelmoral hos Expressen. Artikeln heter denna gån "klänningen som gör dig smalare". Innehållet beskriver en klänning som ska hjälpa en lite större person att trycka in på rätt ställen och skapa illusionen av att man är smalare och minst en storlek mindre. Raka vägen genom artikeln utmålas klänningen som en mirakelklänning och det anses vara fantastiskt att den ska börja säljas på marknaden.

I mina ögon går detta rakt emot det budskap jag läste i måndags, då var det fruktansvärt att vara smal och man fick absolut inte sälja små kläder. Men idag hyllas man om man säljer klänningar som skapar illusioner av att vara smalare.
Vad är det för en inställning? Vad säger det alla kvinnor idag?
Det är inte konstigt att många har snedvriden syn på sin kroppsstorlek när tidningar ger så förvrängda budskap. Nej skärpning nu, bestäm er eller skippa helt enkelt de här icke-artiklarna helt och fullt!

Uppdatering: Vill bara förtydliga att jag självklart inte är emot att den här typ av plagg finns. Det är ju suveränt, men då ska det inte heller protesteras mot att det finns kläder för kroppar som är mindre!

Kommentarer:
Postat av: sofia

jag håller fullständigt med! de går emot sig själva!
(sjävl tycker jag att det är jättebra att det börjar säljas kläder för småväxta personer, själv är jag bara 157 cm...)

2006-08-09 @ 23:36:43
Postat av: sanna

jag tänkte precis samma sak som dig. Varför väljer dom att se den avdelningen så för? Ska inte vi småväxta tjejer få finnas eller? På samma sätt det finns avdelningar för storväxta ska det väl få finnas avdelningar för småväxta.

2006-08-10 @ 09:54:43
Postat av: Emmaria

sofia: ja det är så jag tycker också!

sanna: det är helt knäppt att det är så man tänker. Jag blir så irriterad!

Postat av: zsqtakn pxhqlgomy

mygx kwho cehzp sqcgz udemw vwqr extv

2007-01-01 @ 01:42:16
URL: http://www.velupy.sokthjeln.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits