Avtal

I'm going crazy! Min chef har ju noll koll.
Först talar vi om sommaren och då säger han vad vi är överens. Så frågar jag efter att få detta på papper. Hans svar är att självklart ska jag få det, men det vi har bestämt är ett muntligt avtal, dvs gällande.
Fem minuter senare har han ändrat sig och ger förslag/berättar hur det ska vara istället. Något som inte faller inom ramarna för vårt avtal, och inte heller är till fördel för mig. Jag var så hård jag kunde och påtalade det faktum att vi slutit ett muntligt avtal.

På susning.nu står bland annat detta om avtal:

Ett avtal är i Sverige normalt helt formlöst, och kan sålunda ingås skriftligen, muntligen eller på annat vis.
Borde kanske skriva ut det och ge honom...


Kommentarer:
Postat av: Cicci

you're right! Avtalslagen likställer skriftliga och muntliga avtal. Inte heller arbetsrätten kräver skriftliga avtal. Stäm chefen för avtalsbrott i arbetsdomstolen om han inte följer det första :)! Eller, tja du kan göra det iaf..

Postat av: Emmaria

Det är när det gäller sådana här saker som man blir tacksam för att man läser olika kurser i ett program, dvs både allmän juridik och arbetsrätt blandat med ekonomi och marknadsföring.
Nu har jag, på råd av mina föräldrar, skrivit det överenskomna till honom på mail, vilket gör det svårt för honom att gå emot när det faktiskt finns nerskrivet. Han har gett sig in i en fight med fel person! Du, efter alla turer känns det som att jag gärna skulle ta det vidare om han motsätter sig! Schysst peppning, tack :)

2006-04-25 @ 14:36:38
URL: http://emmaria.blogg.se
Postat av: Angelica

Det är bra gumman... Jöken kommer väl till pass här! =o)
Aldrig aldrig messa med en blivande civilekonom, eller hur!

Klart du ska stå på dig!

2006-04-25 @ 15:17:14
URL: http://www.blondieangel.blogg.se
Postat av: Emmaria

Ja Jöken har väl aldrig kännts så viktig!
Han skulle bara våga bråka med mig :)

2006-04-25 @ 15:40:23
URL: http://emmaria.blogg.se
Postat av: Cissan

Muntliga avtal är precis lika giltiga som skriftliga - om det går att bevisa vad som sagts i ett muntligt avtal. Och det är ju ofta svårt om man inte har vittnen till vad som sagts eller har spelat in det på band. Men om din chef bekräftar det du säger i ditt mail har du ju vips ett skriftligt avtal som är giltigt.

2006-04-25 @ 17:37:22
Postat av: Emmaria

Ja det är ju det där lilla kruxet.. Jag hoppas han bekräftar det jag skrev. Men jag tänker kämpa eftersom jag vet att jag har rätt. Med tanke på att han själv sade: Detta är ett muntligt avtal.

2006-04-25 @ 20:58:20
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits