Irritationsmoment

Okej, ibland undrar jag hur folk är uppfostrade. Jag blir riktigt irriterad på vad vissa människor kan säga.

Lite bakgrund.
Jag är ganska liten, smal och inte direkt lång (ca 1.60). Till detta är jag väldigt blond, vilket gör att jag ser ganska ung ut. Trots att jag blir brun, vilket få tror, blir jag ibland kräftfärgad i ansiktet (alla som inte vet hur kräftor ser ut =röda). Ja det räcker nog med info.


Det var en gång i våras på jobbet då en kille, som jag har väldigt svårt för (han är väldigt ung och jobbig), kom fram till mig och frågar om jag alltid är så röd i ansiktet. Jag svarade, ja det är jag och då blev han tyst.
Han har faktiskt inte vågat prata med mig sedan dess! (Tack och lov!, det hade han nämligen ångrat!)
Den dagen hade jag suttit i solen hela dagen utan solskydd vilket ledde till att jag blev ett rött stoppljus på kvällen..
Det gör mig inget, men varför säger man så?!


Ikväll diskuterade vi gymnasiegrejer (de andra hade just tagit studenten) och i samtalet framgick att det var några år sedan jag själv hade gått ut. Plötsligt frågar en i sällskapet hur gammal jag är och jag svarar. Då får jag repliken, det ser du inte ut som.
Nähä, so what?!


Tänk om den som fick höra detta hade gått hem och deppat ner sig totalt, för mig är det ingen nyhet och jag tycker om mig som jag är! Trots mitt röda fejs och unga utseende. (kan ni tänka er?!)

Blir irriterad!

På detta sättet trodde jag bara fem-åringar betedde sig. Och när mammorna hör det så skäms de alltid öronen ur sig!

Själv tycker jag nog att jag har haft en bättre uppfostran eftersom jag varken skulle säga:
- vad smal du är
- vad tjock du ät
- vad ung du ser ut
- vad gammal du ser ut
- du är röd i ansiktet

eller något liknande.


Dagens moralpredikan är nu över... ;-)

Kommentarer:
Postat av: ursusarctos

själv tycker jag at de kläder du visar inte är speciellt fältmässiga. Även tjejer har rätt att bära råa kläder - rekommenderar att du tittar på sortimentet från Fjällräven, Peak Performance eller Norröna. Kolla www.naturkomaniet, eller www.frilufts.se till exempel. Även GetOut och Addnature har häftiga sortiment. Vem sa att olivgrönt var osexigt...? / U a

2005-08-26 @ 01:12:32
Postat av: Sasha

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Tyder det på dålig uppfostran för att man påpekar att någon ser ung ut? Kan inte det snarare vara menat som en komplimang? =)

Postat av: JR

Killen på jobbet ville säkert starta en kommunikation med dig. Kanske var han osäker på vad han skulle säga. Kanske tycker han är du är jättesöt, men är lite blyg. Vi killar är inte alltid så pedagogiska, och är ibland lite kantiga i vårt sätt.

Såvida han inte hånlog samtidigt som han frågade dig om du alltid är röd i ansiktet.

2005-08-26 @ 09:44:08
Postat av: JR

Dessutom kan du ju inte påstå att man har fått en dåligt uppfostan för att man säger till någon att de är smala. Det kan menas som en komplimang, och sen när är det dålig uppfostran att ge komplimanger.

Tycker nog att du generaliserade lite väl mycket där.

-Snyggt hår du har förresten!





(Är jag dåligt uppfostrad?)

2005-08-26 @ 09:50:31
Postat av: Emmaria

Att vara smal kan ju vara ett problem, ätstörningar på många sätt finns överallt. Att då säga till någon att den är smal är inte alltid en komplimang.
Det är en sak jag tycker är märklig, varför är det en komplimang då jag är smal, men en förolämpning om någon är tjock?!
Och att säga till någon, du ser inte ut att vara x år, kan säkert vara en komplimang, men jag har fått höra det flera gånger och de gånger då någon säger det som en komplimang är lätt räknade. Oftast är det folk jag inte känner som antagligen tror att de är roliga.
Visst får man säga vad man vill men sådana där rakt-på-sak-frågor borde man nog känna efter om de är passande först.
Personligen tycker jag det är ett ganska barnsligt beteende.
Visst kanske jag generaliserar, men det jag skriver är utifrån mina erfarenheter och uppfattningar och de stämmer överens med det jag skrivit.

Det är inte dålig uppfostran att ge en komplimang, men "komplimangen" att jag är smal har gjort livet jobbigt för mig.

Om det var den killens fumliga försök att ta kontakt med mig så borde han nog läsa på lite om tjejer!


Som sagt, det jag skriver är mina uppfattningar och vi har alla olika förutsättningar och sett att se på livet, intressant att se att ingen kommentar kände igen sig. Jag är väl ganska unik då ;-)


Angående fältriktiga kläder, sorry men förutom Henry Lloyd jacka, både seglarjacka och dunparkas, så är nog inte det min grej. Fast Peak är ju schyssta!

2005-08-26 @ 10:16:07
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits