listan

Efter morgondagen känns det som att sommaren är här officiellt i mina ögon. Jag kommer sedan vara ledig i två och en halv vecka, varav en kommer spenderas i Spanien. Saker jag vill/tänker utföra i sommar, sådant jag tänkt göra ett tag men aldrig tagit tag i:
  • läsa minst två italienska böcker
  • sy en klänning och en topp, minst
  • plugga till omtentor i augusti (orkade inte hålla det tempo jag planerat under året och får därför lida i augusti)
  • måla, akvarell eller kanske i olja (om jag orkar gräva efter materialet i min skräplåda på vinden)
Fast nu kommer jag säkerligen bli stressad eftersom jag skrivit upp det jag bara tänkt innan... Men å andra sidan det ger mig lite extra motivation. Jag är en listperson och det bästa är då att kunna bocka av saker.

Kommentarer:
Postat av: Maja

Hejsan! Ramlade in till din blogg via bloggtoppen och läste i din lista att du ska läsa minst två italienska böcker i sommar. Studerar du italienska? Jag älskar italienska och önskar också få läsa iaf en bok denna sommar, men vet inte vilken. Några förslag? Ha en bra dag!

Postat av: Emmaria

Vad kul att du hittade hit. Hoppas du tittar in igen :)
Jag har läst italienska tre år på gymnasiet. Utöver det har jag varit på kortare språkkurser i Italien två gånger.
Senast var fyra år sedan och jag tänkte läsa i sommar för att hålla det vid liv. Mitt tips är att läsa någon bok av typ en amerikansk författare eller liknande. De böckerna är översatta till italienska och blir då inte på lika krånlig nivå. Kan vara bra att börja med. Det ska jag göra! :) Lycka till!!

2006-05-30 @ 14:20:24
URL: http://emmaria.blogg.se
Postat av: Maja

Aha, ok. Jag har 70 högskolepoäng i italienska och det fattas bara 10 poängsuppsats för mig (snart snart ska jag sätta igång), är gymnasielärare i italienska. Så jag läser rätt avancerade böcker, men vill komma ifrån lite eftersom det är ganska tung litteratur, men jag vill inte komma ifrån italienska författare. Däremot har jag några tips till dig: Dacia Maraini, Voci och Sereni Clara, Passami il sale. Bra böcker, och lite svåra men det är roligt med utmaningar!

2006-05-30 @ 14:37:44
URL: http://somaja.blogspot.com/
Postat av: Maja

Förresten, jag tycker det är roligt att du har vilja att behålla och utöka dina kunskaper i italienska. Det är mer än vad många av mina elever har lust med! :)

2006-05-30 @ 14:38:55
URL: http://somaja.blogspot.com/
Postat av: Emmaria

Oj, vad fånigt det blev.. Inte kunde jag ana att du var gymnasielärare i italienska :)
Ska titta på de tipsen. Har tre papperspåsar hemma fulla med böcker som jag fått av en bekant då de städade ut sitt bibliotek.
Vill gärna läsa italienska på universitet men det har inte blivit av. Kom in på kursen samtidigt som jag kom in på min civilekonom-utbildning. Var även på väg att läsa grafisk design i florens ett tag. Jag har alltid gillat Italien och började därför läsa italienska. Att ha det språket känns som ett extra plus och jag skulle bli mycket irriterad på mig själv om jag inte underhöll kunskaperna.

2006-05-30 @ 15:30:04
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits