city eller landet

I helgen när jag var i Halmstad kom jag och min kompis att diskutera att bo i stad eller i en mindre ort. Jag har alltid sagt, och det står jag för, att det är i Göteborg jag vill bo. Det är den här staden som gäller i själ och hjärta. Lagom stor och lagom liten. Jag tycker att min uppväxt var ideal. Att bo i ett område där jag kunde springa ut och leka, grannarna var jämnåriga och det var en härlig stämning. Visst det var skyddat från mycket, men vad gör det när man växer upp?!
Den andra fördelen att det tar 20-25 minuter att hamna mitt i centrala stan, en kvart till närmsta "köpcentrum" med H&m, McDonalds mfl. Fick jag välja helt fritt önskar jag att mina, eventuella, barn får växa upp på samma sätt. Jag har alltid kännt det som att jag bott i Göteborg, men ändå inte. Det är ju en Göteborgs stadsdel, men det var, som sagt, väldigt skyddat.
Min kompis är uppväxt i en mindre stad och har helt annan uppfattning. Man måste bo så man kan gå överallt i city, men ändå ska man ha hus.
Våra diskussioner gick fram och tillbaka, ingen av oss ville direkt ge oss. Jag tror att hon måste bli lite realistisk och hon tycker att jag borde flytta till en småstad i ett halvår för att få perspektiv.
Det lockar mig inte alls.
Även om jag alltid sagt att jag är en stadstjej, skog, smuts och klibb är inte min grej, så inser jag nu när jag bor i centrala stan att det finns gränser för allt. Jag vill bo i Göteborg, men det behöver inte vara på spårvagns/cykel avstånd överallt.
Tänk bara att inte kunna shoppa på söndagar, eller att affärerna stänger vid två (!) på lördagar. Tacka vet jag Nordstan som stänger 18.00 på lördagar!

Vad säger ni, är det city eller landet som gäller?

Kommentarer:
Postat av: Vicky

CITY all the way =) som du säger, det här med att inte kunna shoppa på söndagar och såna saker... Plus att jag tror det är bra att någongång i livet bo i en (stor)stad, för att få lite andra perspektiv och se andra saker än sin egna lilla bubbla. Passa sig för att inte bli för inskränkt. Men småstäder kan ju absolut vara charmiga, och landet är underbart att pusta ut på ibland!

2006-08-03 @ 10:55:50
Postat av: Dee

City för min del

Postat av: eremo

man vänjer sig vid att inte kunna shoppa på söndagar, tro mig.
hahaha

2006-08-03 @ 11:40:14
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Emmaria

Vicky: håller med dig helt och fullt. Mindre städer är jättecharmiga och roliga att åka till, men det är minst lika skönt att lämna dem efter ett kort tag också :) Eller landet, vårt land är guld värt, men efter en hel helg börjar det krypa lite i mig.

Dee: samma här :)

eremo: jo, men frågan är om man vill vänja sig ;)

2006-08-03 @ 14:11:12
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits