Om bloggar

Aftonbladet skriver idag om bloggar och att det är mest kvinnor som bloggar idag. Tidigare var det männen som dominerade då de skrev om politik eller sitt fritidsintresse.
Förklaringen till att kvinnor nu har fastnat uttrycker Andreas Aspegren på Passagen såhär:

"...Bloggen har blivit kvinnors verktyg att boosta sitt ego. Kanske för att den är den självklara fortsättningen på småflickors dagböcker..."

Men pucko! Det är min spontana reaktion, men så tar jag ett andetag och uttrycker mig lite bättre....

Varför är det så att när män gör det så anses det okej, men kvinnor gör det bara för att boosta sitt ego? Vi får väl också uttrycka våra tankar i en blogg?!

Äh, jag blir bara irriterad, ingen idé att skriva något för det blir bara dumt. Men hur fel har han inte?!

Nu ska jag fortsätta med mitt dagboksskrivande.

Kommentarer:
Postat av: Maja

vilken korkade kommentar. Varför skulle vi skriva för att stärka vårt självförtroende??

Postat av: Maja

vilken korkade kommentar. Varför skulle vi skriva för att stärka vårt självförtroende??

2005-10-26 @ 14:45:32
URL: http://majawallin.blogg.se/
Postat av: Magnus Ahlkvist

Jag reagerade också på formuleringarna. Jag bloggar själv, och visst handlar det till säkert lika stor del om ego som att faktiskt dela med mig av sånt jag tycker är viktigt.
Men så här är det ju alltid - manliga chefer som lyssnar beskrivs som lyhörda, kvinnliga chefer som mjäkiga. Manliga chefer som är bestämda beskrivs som målinriktade, kvinnliga chefer som hänsynslösa och känslokalla. Osv.

2005-10-26 @ 15:01:17
URL: http://ahlkvist.blogspot.com
Postat av: Emmaria

Maja: Jag håller med dig, riktigt korkad kommentar. Vad självförtroendet har att göra med att skriva blogg förstår jag inte. För min del bloggar jag för att det är kul.

Magnus: Det kanske är ego för vissa, men då tycker jag att det är helt okej. Sedan finns det som du själv säger många som bloggar för att dela med sig av saker. Jag tror att många mår bättre av att skriva av sig tankar och få ut dem ur kroppen, så är det åtminstone för mig. Detta vore väl positivt i sådana fall.
Sedan har du rätt i att samma egenskaper uppfattas olika beroende på kön och det är helt sanslöst. Att det kan vara så fortfarande, år 2005.

2005-10-26 @ 17:59:57
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits