ålder

Det här med åldern är ju något som jag tycker blir mindre och mindre relevant ju äldre jag blir.
Då jag fortfarande gick på gymnasiet var åldern jätteviktig, men sedan dess har det ändrats.

Mitt första år på högskolan jobbade jag med två andra personer i flera olika projekt och den ena vara cirak 6 år äldre än mig, den andra var 13 år äldre. Innan vi började jobba ihop blev jag jätteosäker och var säker på att de skulle dömma ut mig för att jag var så ung. Men istället var det jag som blev den drivande, den som visste hur projekten skulle skrivas och den som fick ansvara för allt.
Sedan dess har jag insett att  ålder är en siffra, visst med den siffran kommer erfarenheter, men med den kommer inte mognad eller annat som man kännetecknar vi äldre* personer. (*äldre än en själv vill säga)

Hur gammal uppfattas jag som då?
Ungefär såhär tror jag det är, vissa saker är antaganden andra är sådant som omginvingen berättar.

När jag är sjuk, förkyld, halsfluss, feber eller motsvarande, då blir jag 10 år. Då är det jättesynd om mig och jag vill bli omhändertagen.

Vid jul och födelsedag är min ålder inte heller så hög, jag gillar att få paket. Det ligger spänning i luften och jag gillar sådant!

Eftersom jag är tjejig på det viset att jag kan bli väldigt flamsig och fnittrig ibland uppfattas det nog som ganska barnsligt sätt.
Vid andra tillfällen, som i skolan på jobbet eller i mer officiella sammanhang då uppfattas jag som äldre än jag är.

Jag har utseendet mot mig eftersom jag ser väldigt ung ut, många dömer ut mig innan jag fått en chans. Men de personer som ger mig en chans har flera gånger berättat att jag uppfattades som flera år äldre då jag talar och visar mitt rätta jag.

För min del gör detta inget, jag läste någonstans att för att vara riktigt vuxen måste man vara barnslig ibland. Det tycker jag stämmer väldigt bra, och om inte annat. Folk får tro vad de vill, jag vet hur gammal jag är och vad jag är kapabel till. Det handlar nog mest om att tro på sig själv! :)
Och det blir jag bättre och bättre på.

Kommentarer:
Postat av: elva

hej. jag blev lite nyfiken på vad du jobbar med? jag har fetingångest över att jag e 22 år gammal å inte har en jäkla aning om vad jag vill bli, vad jag ska plugga för nåt.. så det e mest därför jag frågar, å hoppas att du jobbar med något skojj som jag inte har haft en tanke på innan..typ,.
ha d!

Postat av: Emmaria

Just nu jobbar och pluggar jag. Fast för att vara ärlig blir det mer jobb än plugg!
Jag jobbar på reklambyrå som traffic, vilket är assistent/receptionsuppgifter. Ganska kul jobb och jag lär mig mycket inom branschen. Detta är inte vad jag ser som mitt framtida yrke, men branschen är rätt för mig.
Jag har ganska länge vetat vilken bransch jag vill vara inom, men vad jag ska göra här är lite svårare. Alla är ju olika men så som jag tänker är att man kan läsa lite strökurser eller se om man kan jobba lite, om inte annat kan man då utesluta vad som inte intresserar en.
Inte meningen att låta snusförnuftig men så brukar jag tänka :)
hej svej

2005-12-08 @ 11:52:26
URL: http://emmaria.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits